Kaffe - på en tisdag?!

Nu har det gått sådär långt igen sedan jag skrev något vettigt. Attans. Jag är inte så bra på att uppdatera mig.
Men idag var en underbar dag. Vi hade idrott, fick börja med monolog, sånglektion och simmat 30 längder på 20 min :D
I'm goooooooooood.

Så nu ska jag bara fixa till mitt cv så jag får jobba i sommar, sjunga lite innan jag går och lägger mig och kanske även läsa lite mer i den väldigt braiga boken "vem är du?" av Steven Reiss. Den handlar om hur man kan "bestämma" eller kartlägga din och andras personligheter och därigenom få bättre förståelse hur du reagerar på olika människor och situationer beroende på vilka dina basbehov är.

Alltså:
Det finns 16 basbehov som kartlägger varje människas personlighet.

Makt
Oberoende
Nyfikenhet
Acceptans
Ordning
Sparande
Heder
Idealism
Social kontakt
Familj
Status
Revansch
Romantik
Mat
Fysisk träning
Lugn


Beroende hur du värdesätter dessa olika behov kan man utveckla en profil och personlighet som beskriver dig och hur du beter dig i sociala sammanhang, i hemmet, på arbetet i stort sätt överallt. Jag tycker det är så grymt intressant! Kommer säkerligen ta upp det fler gånger.

Psykologi det är en bra grej, jag lyckas alltid fängslas av allt som har någonting med psykologi att göra. Vi hade en föreläsning och hur din uppväxt påverkar din personlighet beroende på syskonskaran. Om du är storasyster har du vissa genomgående drag t.ex. som du bär med dig i stort sett hela livet. Ganska fascinerande hur nästan alla händelser och personer från dag 1 påverkar hur du kommer att formas som person. Tål att tänkas på om inte annat.

Lite allmänt:
1. vill se män som hatar kvinnor
2. längtar efter dans lektion :)
3. älskar mina låtval :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0